Сорокоустами називаємо моління за
померлих в часі Великого посту. Слово "сорокоуст” дослівно означає: сорок уст, себто моління 40 устами чи
священиками. В давнину вірні, щоб гідно пом'янути своїх померлих членів родин у
3-ій, 9-ий, чи 40-ий день смерти, давали на відправу до великих церков-соборів,
де було багато священиків, щоб у відправах в один день брало участь 40
священиків. Багатші замовляли сорокоусти не тільки в 40 церквах рівночасно, але
й протягом 40-а днів, тобто сорок разів по сорок. При відправі Парастасу чи
Панахиди у часі сорокоустів читають диптихи, тобто списки померлих.
Сьогодні згідно традиції на час посту
записуємо імена близьких нам людей, які померли, у спеціальну книжечку "пом'яник”
і даємо на сорокоусти. Впродовж цілого посту священик сорок разів згадає ім'я
усопшого у молитвах Церкви за людей, які відійшли у вічність.
Служби за померлих нагадують думки
молитов з чування при плащаниці перед Великоднем. Парастас, зокрема священичий,
дещо подібний до Єрусалимської Утрені у Велику суботу. Наша традиція старається
в такий спосіб ототожнювати наш перехід від смерти в життя із переходом ("пасхою”) Христа.
Наш чин похорону включає різні форми духовної потіхи, наприклад, Псалом 90,
різні вірші Псалма 118, уривки з листів св. Павла. Він рівночасно має за ціль
збудити свідомість "у тих, що
не мають надії” про
справжню мету людського життя.
В часі посту ми якраз роздумуємо над
сенсом життя, приносимо свої жертви й за тих, хто уже відійшов до вічності. Це "свята і
благочестива думка”: приносити
"жертву пре
благання за мертвих, щоб вони звільнилися від гріха”, як читаємо у Старому Завіті (2 Мак.
12, 45-46).
Св. Амвросій Медіолянський сказав про
померлого друга: "Я його
люблю і тому супроводжую його сльозами та молитвами в землю живих (див. Пс.
114, 9). І не покину його аж поки не запроваджу його туди, куди його заслуги
взивають його – до святої гори Божої (див. Пс. 2, 6), де є вічне життя”.
|